Hipoglikemia podczas treningu

(2)


Z pewnością podczas treningu lub zawodów zdarzyło Ci się już zasłabnięcie lub nagłe zmęczenie. Są to najczęściej spotykane symptomy hipoglikemii reakcyjnej, której przyczyną może być niezrównoważone odżywianie się lub spożywanie posiłków zapewniających niewystarczającą ilość węglowodanów podczas wysiłku fizycznego. Czym jest hipoglikemia? W jaki sposób jej zapobiegać?

 

Czym jest hipoglikemia?

Zapotrzebowanie osoby uprawiającej sport na glukozę wynosi około 1 gram lub 5 milimoli na litr krwi. Spadek stężenia glukozy do 0. 8 do 0. 6 gramów szybko powoduje hipoglikemię. W przypadku braku reakcji ze strony biegacza (poprzez zmniejszenie wysiłku lub przerwanie biegu), hipoglikemia może szybko prowadzić do zaburzeń równowagi lub utraty przytomności).

Zjawisko to, nazywane niedoborem glikogenowym często zdarza się maratończykom począwszy od 30-tego kilometra biegu. Jest ono również nazywane „murem maratońskim” – biegacz odczuwa gwałtowne bóle mięśniowe, stanowiące symptom kryzysu hipoglikemicznego.

 

Przyczyny i symptomy hipoglikemii

Najważniejszą przyczyną hipoglikemii jest zbyt niskie stężenie glukozy we krwi, spowodowane nieregularnym lub niewystarczającym odżywieniem, brakiem aktywności fizycznej, a także nagłym stresem. Symptomy hipoglikemii mogą być różne u poszczególnych osób. Z medycznego punktu widzenia, na diagnozę hipoglikemię mogą mieć trzy podstawowe czynniki:

- nagły, nieprzewodziany spadek energii pociągający za sobą następujące symptomy: zdenerwowanie, drgawki, odczucie głodu, zmęczenie i zaburzenia wzroku…

- poziom glikemii poniżej 3. 5 milimoli na litr krwi

- symptomy zanikają po spożyciu słodkich pokarmów (cukier, cukierki, soki owocowe itp

 

Hipoglikemia nie jest groźna i po spożyciu pokarmów zawierających cukier szybko znika. Jeżeli przypadki hipoglikemii będą się powtarzać, należy udać się do lekarza, aby dokładnie poznać jej przyczyny.

 

W jaki sposób jej zapobiegać?

Zrównoważone odżywianie się przez cały dzień zapewnia lepsze opanowanie stresu, a progresywne zwiększanie poziomu wysiłku fizycznego umożliwiają zdecydowane zmniejszenie hipoglikemii.

Nie należy zaniedbywać posiłków i odżywiać się w sposób zdrowy oraz zrównoważony.

Należy spożywać codziennie trzy posiłki zawierające węglowodany złożone (makaron, ryż itp.) lub błonnik (warzywa, owoce) – jest to niezwykle ważne, aby zapobiec możliwości nagłego spadku stężenia glukozy we krwi. Aby ustabilizować poziom glukozy, należy spożywać w ciągu dnia niewielkie posiłki lub przekąski.

 

Uprawiać aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna wspomaga działanie hormonów, które zapewniają regulację poziomu glukozy (insulina i glukagon) oraz kontrolę stresu. Podczas wysiłku należy pić kilka łyków napoju energetycznego lub spożywać produkty zawierające cukier (batony zbożowe, żele owocowe itp.)

 

Aby uniknąć możliwości wystąpienia hipoglikemii po zakończeniu wysiłku fizycznego, biegacz powinien:

- spożywać przed rozpoczęciem biegu węglowodany w wystarczającej ilości (makaron, ryż, ziemniaki, zboża itp.)

- w odpowiedni sposób uzupełniać napoje podczas biegu (pijąc wodę lub napój energetyczny)

- spożywać po zakończeniu biegu odpowiednie pokarmy w stanie stałym, takie jak żele owocowe, batony zbożowe itp

Podczas biegu należy także pamiętać o dostosowaniu swojej prędkości do warunków, w szczególności w razie wysokiej temperatury (należy zmieniać rytm, aby wypoczywać).

 

Czy wiesz, że...

Panowanie nad swoim stresem to jeden z najlepszych sposobów zapobiegania hipoglikemii. Zdenerwowanie powoduje zwiększone spożycie glukozy przez organizm. W ramach przeprowadzonych badań stwierdzone zostało, że przypadki hipoglikemii zdarzają się zdecydowanie rzadziej w okresie wakacji. Kolejne dobre sposoby zapobiegania hipoglikemii to metody relaksacyjne, uprawianie sportu (bieganie, spacery, pływanie itp.), a także relaks i odpoczynek.

 

Co należy zrobić, kiedy pojawia się hipoglikemia?

Kiedy tylko pojawią się pierwsze symptomy hipoglikemii (zasłabnięcie, zmęczenie, drgawki, zawroty głowy), należy:

- natychmiast zmniejszyć prędkość biegu 

- wypić kilka łyków napoju o zawartości glukozy wynoszącej 100 g/l.

- Należy zawsze pamiętać, aby zabrać ze sobą kilka kostek cukru, aby zmniejszyć konsekwencje hipoglikemii i ponownie nabrać sił.

 

Co należy zapamiętać: Hipoglikemia objawia się nagłym obniżeniem poziomu glukozy we krwi wskutek nieprawidłowo zrównoważonego i nieregularnego odżywiania i/lub nieopanowanego stresu. Jeżeli podczas wysiłku fizycznego pojawią się symptomy (takie jak zdenerwowanie, bladość, nagłe zmęczenie, uczucie głodu itp.) wskazujące na hipoglikemię, spożycie cukrów umożliwia odzyskanie sił. W każdym przypadku należy skontaktować się z lekarzem, który dokładnie zdiagnozuje przyczyny problemu. Prawidłowy styl życia i kilka treningów biegowych... Aby wygrywać i zawsze zachować formę!

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
GORA STRONY