Rodzinne bieganie

(2)


Okres letnich wakacji to idealny moment na spędzanie wolnego czasu z rodziną, na wspólną zabawę i wspólne bieganie. Bieganie jest sportem towarzyskim w pełnym tego słowa znaczeniu; sportem, którego uczymy się i który uprawiamy wspólnie z innymi osobami. Rodzice i dzieci mogą oddać się bieganiu, aby odkrywać przyrodę z zupełnie innej strony i wspólnie spędzać czas na zabawie.
 

Bieganie z dziećmi wymaga respektowania pewnych reguł i zasad ostrożności :

1. Zorganizuj "wyjście biegowe" i przygotuj potrzebne wyposażenie

Jak każda aktywność na świeżym powietrzu, uprawianie biegania - nawet latem - jest zależne od pogody. Bądź przewidujący i przed każdym wyjściem spakuj do plecaka ubranie chroniące przed wiatrem, opaskę na głowę, czapkę z daszkiem, krem do opalania, napoje i jedzenie, nie zapomnij również o okularach przeciwsłonecznych, płynie dezynfekującym oraz kremie antyhistaminowym na ukąszenia owadów.
Warto wiedzieć, że klasyczny plecak będzie mniej wygodny niż plecak stworzony specjalnie z myślą o bieganiu.

Porada: Przygotuj dwa plecaki dla dorosłych i po jednym plecaczku dla każdego dziecka, dostosowując ciężar do jego wieku.

 

2. Przed wyjściem: zjedzcie razem zdrowe, energetyczne śniadanie

Mając przed sobą wyjście pełne sportu i relaksu, przygotuj dobrze zbilansowane, energetyczne śniadanie dla całej rodziny: nabiał, owoce, produkty zbożowe, pieczywo i białko (szynka lub jajka). Ten pierwszy posiłek idealnie przygotuje rodzinę do wyjścia i pozwoli uniknąć niedoborów cukru czy też zbyt wczesnego zmęczenia.

 

3. Zapewnij napoje

Niezależnie od klimatu uzupełnianie płynów podczas aktywności sportowej jest niezbędne zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Rekreacyjne "wyjście biegowe" umożliwia dzieciom naukę zarządzania zapasem wody (lekko słodzonej) w ciągu dnia.

Porada: Zawsze pilnuj, aby każde dziecko piło odpowiednią ilość płynów podczas wysiłku (mniej więcej łyk wody co 10 minut).

 

4. Zawsze pamiętaj o zapewnieniu posiłku

Nawet na krótkie wyjścia zawsze bierz coś do jedzenia, aby uniknąć ryzyka niedocukrzenia. Batonik zbożowy, suszone owoce czy cukierki, to pokarmy bogate w węglowodany, lubiane przez dzieci i niezbędne podczas każdego wyjścia.

 

5. Motywuj dzieci, wyznaczaj im cele w zależności od wieku i poziomu zaawansowania

Najlepszym sposobem zmotywowania dzieci przed wyjściem jest rozplanowanie rekreacyjnego biegania tak, by wyznaczone do pokonania odległości były dostosowane do poziomu zaawansowania i możliwości wysiłkowych każdego z nich.
W zależności od wieku różna jest sprawność ruchowa dzieci, nie traktuj ich więc jak miniaturek dorosłych, lecz dostosuj prędkość, dystans i czas przerw do potrzeb każdego dziecka. Jako sport idealnie dostosowany do potrzeb najmłodszych, bieganie pozwala różnicować aktywność rekreacyjną w celu pobudzenia rozwoju ruchowego i sensorycznego dziecka.

Przykład "wyjścia na jogging" z dziećmi: Zacznij od wolnego biegu (nie dłużej niż 15 minut) z przerwą na chwilę marszu i na posilenie się lub piknik; następnie powróć do krótkiego biegu, przeplatanego grami i zabawą oraz chwilami odpoczynku. Wróćcie, biegnąc małymi kroczkami i organizując na zakończenie małe wyzwanie!
Najważniejsze jest zapewnienie dzieciom dobrej zabawy poprzez dostosowanie aktywności do możliwości i chęci każdego z nich !

Najlepszym sposobem jest zróżnicowanie aktywności tak, by dzieci przez cały dzień miały interesujące zajęcie i aby pokochały bieganie :

- Poznawanie przyrody poprzez zgadywanie nazw napotkanych ptaków lub kwiatów.

- Nauka orientacji w terenie poprzez czytanie mapy, rozpoznawanie znaków drogowych lub posługiwanie się kompasem.

- Zabawy plenerowe (skok przez kozła, zabawy piłką itp.)


Bieganie, skakanie i rzucanie będą trzema głównymi aktywnościami podczas "wyjść biegowych" z dziećmi poniżej 12 roku życia.

Pomysł: Weź ze sobą aparat fotograficzny i naucz dzieci obsługi, by mogły robić zdjęcia kiedy tylko zechcą.

 

6. Zawsze pamiętaj o bezpieczeństwie i ochronie

Podczas letnich wakacji sprawą nadrzędną jest ochrona dzieci przed mocnym słońcem. Niezbędne będą więc : wodoodporny krem przeciwsłoneczny z filtrem SPF minimum 30 dla ochrony skóry, okulary przeciwsłoneczne dla ochrony wrażliwych oczu oraz ubranie odpowiednie do uprawiania sportu na świeżym powietrzu.

Strój do biegania powinien być luźny i oddychający (stosowane materiały są zaawansowane technologicznie - wspomagają odparowywanie potu i pozostawiają skórę suchą): lekka koszulka, lekkie spodenki i cienkie skarpety.
Specjalne techniczne skarpety do biegania będą lepsze od skarpet bawełnianych, które wchłaniają pot powodując, że stopy są stale wilgotne, a więc narażone na powstawanie podrażnień w wyniku otarć.

Porada: Nie zakładaj butów biegowych na bose stopy, w przeciwnym razie na stopach już po kilku minutach biegu zaczną powstawać pęcherze. W ciepłe dni nawet, gdy nie ma słońca, czapka z daszkiem jest niezbędna do skutecznej ochrony dzieci przed promieniami słonecznymi i gorącem. Pozwoli ona uniknąć przegrzania i udaru słonecznego, który natychmiast przerwie miłą atmosferę rodzinnego biegowego wypadu.

 

7. W biegowych butach na luzie!

Aby zapewnić komfort biegania, dziecięce buty biegowe "na asfalt i polne drogi" są idealnie przystosowane do budowy anatomicznej dziecka, gwarantując jego wygodę i bezpieczeństwo. Lekkie, elastyczne, dobrze trzymające stopę, dzięki czemu zapobiegają zwichnięciom, oraz wyposażone w odpowiednią amortyzację, a jednocześnie miękkie i wygodne dziecięce buty biegowe zapewniają doskonałą stabilność na większości nawierzchni.

 

8. Wspieraj dzieci

Bieganie musi pozostać dla dzieci zabawą. W ich towarzystwie szczególną uwagę poświęcaj przyjemnościom i wspólnym przeżyciom, odstaw na bok wszelką rywalizację. Naucz je obserwować przyrodę, słuchać siebie, a przede wszystkim zarządzać swoimi potrzebami podczas biegu (jedzenie i picie).
Nie zapomnij zwłaszcza o wspieraniu dzieci w ich odkryciach i podejmowaniu wysiłku !

 

Bieganie pełne zabawy - świetny plan na wakacje z dziećmi!

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oceń
GORA STRONY